Özgürlük

BİR FİLM BİR SAHNE

 
 
Laius, Jocasta (Silvana Mangano) Ve Oğulları Oidipus - 
 
"Oedipus Rex"den(1967) Yönetmen Pier Paolo Pasolini
 
PasOedipusreview3
 
Statü, zenginlik ve güç için mücadelenin yoğun olduğu toplumlarda, özellikle erkekler arasında hırslı ve rekabetçi takıntı, cinsel güdüleri de şiddetlendirebilir. Bu tür toplumlarda erkekler bazen, "tüm dünyayı," sadece zenginlik ve toprak için değil aynı zamanda cinsel nesnelerin sahipliği için de rakip olarak algılarlar. Tarihte savaşlar, cinsel olanlar da dahil tecavüz ve köleleştirme olmaksızın neredeyse hiç gerçekleşmedi.
 
Oedipus henüz daha yaklaşık olarak birkaç yaşındayken, anne-babası kral Laius ve kraliçe Jocasta, büyüdüğünde oğullarının babasını öldüreceği ve annesiyle evleneceği şeklindeki kehaneti duydular(geçmişteki taht için aile içi kanlı rekabetleri düşünürsek öyle pek de sıra dışı bir şey değil). Bu söylenti Lauis'u oğluna karşı şüpheyle alarma geçirdi ve... karısına karşı cinsel açıdan yırtıcılıkla doyumsuz yaptı. Yukarıdaki sahne filmin mitolojik değil "realist" kısmına, İtalyan faşizminin gelecek zaferler için çizmelerini parlatma hazırlığında olduğu zamana aittir. Havada simgesel kehanetlerin kokusu yoktu, ancak yayılmış şuursuz saldırganlık genç ordu mensubu Oedipus'un babası Laius'un bilinçaltında solucan gibi kıvrılarak yukarılara doğru ilerliyordu. Ve halihazırda korunmasız, zayıf, çaresiz, farklı olanları hedef alıyordu.
 
Yine de yukarıda Jocasta'nın, Oedipus'un yürümeye başladığı zaman, sık sık seks yapma arzusu olan kocasının cinsel ihtiyaçlarının ani yoğunluğuna inanamadığını görürüz. Ancak Pasolini'nin benzetmelerinin iması, Lauis'un cinsel yorulmazlığının aşk ve hatta sex ile hiçbir ilgisinin olmadığıdır. Oğlunun masum mutluluğuna karşı saldırganlık hissederek Laius sanki tüm gerçek ve hayali rakiplerine boyun eğdirmek, kendini dünyaya dayatmak, şuursuzca koşulsuz gücün "sınırlarını" ele geçirmek, işaretlemek ve genişletmek istiyordu. Evet, zincirlerinden kurtulmuş cinsellik serseri mayına benzer - oldukça geniş bir güdüsel alan ve oldukça saçma engel ve çukurlara sahiptir.
 
Jocasta'nın yüz ifadesine dikkatle bakın - kocasının tuhaf davranışına gülümsüyor, sanki kaprisli bir çocuğa karşı ana yüreğinin lütfu ile dolu. Ancak yüzüne daha uzun baktığımızda tebessümünü doğuran acı bir ıstırap görürüz - anlık ve narsistik olarak güneşin etkisiyle meydana gelen cinsel salınım yoluyla gücünü kanıtlamada Laius'un despotik ihtiyacına katlanma zorunluluğuna zar zor tahammül edebiliyor.
 
http://www.actingoutpolitics.com/ sitesindeki yazıdan Türkçe'ye amatörce çevrilmiştir.
www.actingoutpolitics.com
We, Americans of the 21st century live in a country with a mass-cultural ideology that people must fight with their aging to death, while at the same time more and ...

FACEBOOK SAYFAMIZ